MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Artikelen
    • Casuïstiek
    • Instrumentarium
    • Klassiekers
    • Boekbesprekingen
    • Boeksignalering
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
    • Artikel indienen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Proefabonnement
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TvNp
    • Redactie
    • Adverteren
    • Links
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 17 (2022) / nummer 2
PDF  

Trainen in een virtuele wereld: Het verbeteren van het sociaal-emotionele functioneren bij adolescenten met een taalontwikkelingsstoornis

Elke Arts, Bram Orobio de Castro, Ellen Luteijn, Ben Elsendoorn, Constance T.W.M. Vissers
28 juli 2022

Samenvatting

Adolescenten met een taalontwikkelingsstoornis (hierna: TOS) ervaren problemen met de receptieve en expressieve taalvaardigheden, zonder dat er sprake is van een biomedische oorzaak (Bishop e.a., 2017). Expressieve taal verwijst naar het vermogen om gesproken geluiden te produceren. Receptieve taal verwijst naar het vermogen om de taal die je hoort of leest te begrijpen. Er wordt geschat dat TOS een prevalentie heeft van 5 tot 10% (Van Agt e.a., 2011; Law e.a., 2000). Ondanks dat de taalproblemen vaak als primair probleem worden gezien bij adolescenten met een TOS, kunnen de veelzijdige problemen in TOS niet alleen door de taal worden verklaard. Een van deze problemen is dat adolescenten met TOS meer moeilijkheden in het sociaal-emotionele functioneren laten zien dan zich normaal ontwikkelende leeftijdsgenoten (Van den Bedem e.a., 2018; Conti-Ramsden e.a., 2013; Durkin e.a., 2017; Smit e.a., 2019). Zo rapporteren kinderen en adolescenten met een TOS meer internaliserende problematiek, zoals minder vriendschappen, grotere kans om gepest te worden, meer verlegenheid en angst in sociale situaties en een hogere kans op sociale isolatie en depressie (Conti-Ramsden e.a., 2013; Durkin & Conti-Ramsden, 2010; Forrest e.a., 2021). Daarnaast lijken adolescenten met TOS ook vaker uitingen van externaliserende problematiek, zoals hyperactiviteit en agressie, te vertonen (Yew & O'Kearney, 2013). Daar komt nog bij dat problemen in het sociaal-emotionele functioneren die zich bij kinderen met een TOS al in de voorschoolse periode voordoen, tijdens de adolescentie lijken toe te nemen (Durkin & Conti-Ramsden, 2010). Een reden hiervoor is dat adolescenten de behoefte hebben om meer autonoom te worden, waardoor vriendschappen en sociale interacties belangrijker worden (Van den Bedem e.a., 2019).

Onbeperkt toegang tot het online archief?

Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.

Aanmelden
Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2023 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 17, nr. 3, winter 2022

Neem een ABONNEMENT Laatste nummer Archief

Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie

Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.

Aanmelden

Boeken

Klinische kinderneuropsychologie
Hanna Swaab, Anke Bouma, Jos Hendriksen, Claudia König
€ 69,95
Meer informatie
Alles over psychische stoornissen
American Psychiatric Association
€ € 39,95
Meer informatie
Handboek neuropsychotherapie
Peter Smits, Rudolf Ponds, Niels Farenhorst, Marion Klaver, Renée Verbeek (red.)
€ 44,50
Meer informatie

Privacy policy

Algemene voorwaarden

© 2009-2023
Boom uitgevers Amsterdam

Redactieadres

WKZ Utrecht/UMC Utrecht

Huispostnummer KA.00.004.0

t.a.v. Monique van Schooneveld

Postbus 85090

3508 AB Utrecht

tvnp@uitgeverijboom.nl

Administratie

Boom uitgevers Amsterdam B.V.

Postbus 15970

1001 NL Amsterdam

Nederland

(020) 520 01 20

abonnementen@bua.nl