Dynamische diagnostiek bij meertalige kinderen met problemen in de spraak-/taalontwikkeling
Samenvatting
Bij multidisciplinaire teams voor diagnostiek van spraak- en taalproblemen, zoals binnen audiologische centra (AC) plaatsvindt, wordt steeds vaker de vraag neergelegd of een meertalig kind een taalontwikkelingsstoornis (TOS) heeft of een taalachterstand. Op grond van de actuele wijze van diagnosticeren komen de sterke en zwakke kanten op cognitief gebied aan het licht en wordt een indruk verkregen van wat het kind tot nu toe aan taal heeft verworven. Het is echter moeilijk om een voorspelling te doen over de hardnekkigheid van het taalprobleem en de mogelijke oorzaak van de problemen met het leren van taal. Een veelbelovende mogelijkheid om de diagnostiek te verbeteren is de inzet van dynamische diagnostiek in aanvulling op statische diagnostiek. Het is op dit moment nog onduidelijk in welke vorm deze methode van diagnostiek inzetbaar is bij meertalige kinderen met spraak-/taalproblematiek. Het is noodzakelijk om een theoretisch onderbouwde onderzoeksbatterij te ontwikkelen voor dynamische taaldiagnostiek bij meertalige kinderen. Die kan dan vervolgens empirisch onderzocht worden in de klinische praktijk. In dit artikel komen op basis van literatuuronderzoek de belangrijkste aandachtspunten aan de orde die relevant zijn voor de ontwikkeling van een dergelijke testbatterij.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden