Learning after acquired brain injury: Learning the hard way
Samenvatting
Het onderzoek dat in dit proefschrift wordt beschreven, inventariseert hoe leerbaarheid van NAH-patiënten gemeten kan worden, hoe leerstijlen gemeten kunnen worden en of beide aspecten een voorspellende waarde hebben voor het succes van revalidatie. Het onderzoek naar methoden voor het meten van leerbaarheid werd uitgevoerd via een enquête bij personen werkzaam in de klinische praktijk en hierbij bleken motivatie en inzicht wederom cruciaal. Cognitieve leerpotentie werd onderzocht door middel van een literatuuronderzoek en daaruit kwam naar voren dat de dynamische testvariant van de Wisconsin Card Sorting Test (WCST) voor dit doel geschikt lijkt te zijn. Deze WCST is vervolgens onderzocht bij meer dan honderd NAH-patiënten en de resultaten bevestigden het idee dat deze test geschikt is voor dit doel. Leerstijl werd geïnventariseerd met de Adaptive Learning Style Inventory (A-LSI). Resultaten op deze vragenlijst hingen niet samen met scores op tests op verschillende cognitieve domeinen. Vervolgonderzoek liet zien dat de validiteit van deze A-LSI beperkt is. Longitudinaal onderzoek naar het effect van revalidatie liet zien dat cognitieve leerpotentie geen voorspellende waarde had, maar dat vooral passieve coping een aanwijzing is voor slechter presteren.
Proefschriften
Learning after acquired brain injury: Learning the hard way
Hileen Boosman, Universiteit Utrecht, september 2015, 148 pp.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden