Diagnostic assessment of psychiatric patients: A contextual perspective on executive functioning
Samenvatting
In dit proefschrift wordt executief functioneren vanuit een leertheoretisch kader bekeken en dat vergt enige aanpassing van de neuropsychologisch geschoolde lezer, een EF-taak op zich. In de eerste studies is een Nederlandse versie van de vragenlijst Executive Function Index geanalyseerd en deze lijkt goed te functioneren, zowel in een gezonde populatie als in een brede klinische (psychopathologie) populatie en vijf factoren te meten: motivationele drive, organisatie, strategische planning, impulscontrole en empathie. In een volgende studie is met behulp van 'hardop denk'-protocollen het leren bij het uitvoeren van de Tower of Hanoi geanalyseerd. Vervolgens wordt de Relational Frame Theory beschreven: executief functioneren wordt beschreven in termen van instrumenteel conditioneren; het gaat dan vooral om gedrag ontwikkelen op basis van het leggen van relaties met vergelijkbare contexten. Vanuit dit kader zijn twee nieuwe probleemoplossingstaken ontwikkeld om aspecten van EF-gedrag te kunnen analyseren, en uitgetest bij klinische populaties. Scores op deze taken correleerden goed met andere EF-maten.
Diagnostic assessment of psychiatric patients: A contextual perspective on executive functioning
Gwenny Janssen
Proefschrift Radboud Universiteit Nijmegen, januari 2014, 177 pp.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden