Effecten van het langdurig volgen van lessen op het gebied van muziek, taal of techniek op cognitie en de persoonlijkheid van kinderen
Samenvatting
Het idee dat muziek luisteren en maken de cognitieve vaardigheden van kinderen stimuleert heeft veel aandacht gekregen in de media. Hier beschreven onderzoek bestudeert of dit daadwerkelijk het geval is en of dit verwachte effect specifiek is voor muziek. Leerlingen uit groep 8 zijn toegewezen aan een van vier condities: [a] muziekklassen, [b] taalklassen, [c] techniekklassen, of [d] een zogenaamde wachtlijstcontroleconditie. De kinderen in de klassen a tot en met c volgden gedurende een volledig schooljaar (vier uur per week) een speciaal programma, verzorgd door een vakdocent. Cognitie en persoonlijkheid werden gemeten voor en na de lessen. In vergelijking met de wachtlijstcontrolegroep werden de kinderen uit de klassen a tot en met c niet alleen bekwamer in de vaardigheid die expliciet getraind werd in deze klassen. De extra lessen hadden indirect ook effecten op cognitie en persoonlijkheid. Hoewel sommige indirecte effecten (qua verbale vloeiendheid en emotionele stabiliteit) vergelijkbaar waren over de klassen a tot en met c, waren andere, indirecte effecten specifiek voor een type klas (zoals verbeteringen in rekenvaardigheden na muzieklessen of veranderingen in persoonlijkheidskenmerken ‘vriendelijkheid’ en ‘ extraversie’ na taallessen).
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden