Neurocognitieve stoornissen bij een adolescent na diagnose diabetes mellitus op jonge kinderleeftijd: Een casusbeschrijving
Samenvatting
Diabetes type 1 is een veelvoorkomende medische aandoening bij kinderen, die in sommige gevallen pas wordt ontdekt als hun glucosewaarden gevaarlijk hoog zijn waardoor er verzuring van het bloed optreedt (diabetische ketoacidose: DKA). In onderzoeksliteratuur werd lang gedacht dat het doormaken van een DKA weinig impact heeft op de hersenen en hun functioneren, maar meer recent onderzoek toont aan dat het doormaken van ernstige DKA's op jonge leeftijd gepaard kan gaan met meer neuropsychologische problemen. Veel van dit onderzoek is echter retrospectief van aard en het mechanisme achter deze relatie is nog onduidelijk. In dit artikel wordt een dertienjarige jongen met neurocognitieve problemen beschreven van wie psychodiagnostische informatie beschikbaar is: voor én na het doormaken van een DKA op vijfjarige leeftijd. Inzichtelijk wordt gemaakt hoe de bevindingen uit het neuropsychologisch onderzoek, waarbij stoornissen in de flexibiliteit en verwerkingssnelheid kenmerkend zijn, kunnen bijdragen aan problemen in het schoolse en dagelijkse functioneren van de cliënt. Dit artikel maakt duidelijk hoe medische problemen in de vroege kindertijd de ontwikkeling en rijping van de hersenen kunnen beïnvloeden en hoe dit een optimaal ontwikkelingsbeloop in de weg kan staan. Hiermee wordt het belang van een biopsychosociale benadering binnen de kinder- en jeugdneuropsychologie benadrukt.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden