MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Artikelen
    • Casuïstiek
    • Instrumentarium
    • Klassiekers
    • Boekbesprekingen
    • Boeksignalering
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
    • Artikel indienen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Proefabonnement
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TvNp
    • Redactie
    • Adverteren
    • Links
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 12 (2017) / nummer 2
PDF  

Traumatic Brain Injury in children: Impact on brain structure, neurocognition and behavior

Meinte Vollema
17 november 2017

Samenvatting

Dit is in meerdere opzichten een bijzonder proefschrift. Het is niet alleen veel dikker dan gemiddeld met zijn 342 bladzijden en een samenvatting van maar liefst zeventien bladzijden, maar het bevat ook een twintigtal zeer aangrijpende foto's van kinderen met traumatisch hersenletsel. Ondanks de omvang is het een zeer coherent proefschrift geworden. Marsh Konigs heeft het effect onderzocht van traumatisch hersenletsel bij kinderen op de hersenstructuur, het neurocognitief functioneren en het gedrag. Hij heeft dit gedaan in deel I aan de hand van twee meta-analyses waarbij gekeken werd naar de effecten op globaal cognitief functioneren (voornamelijk intelligentiematen). Het bleek bijvoorbeeld dat de chronische impact van ernstig traumatisch hersenletsel zich liet vertalen tot een gemiddelde daling van 12 IQ-punten. Het bleek ook dat de performale vermogens van de intelligentie gevoeliger zijn voor deze effecten dan de verbale. Dit lijkt aan te sluiten bij de oude indeling van Wechsler van de 'hold'- (voornamelijk verbaal) versus de 'don't hold'-tests (voornamelijk performaal). Op de lange termijn blijken de nadelige effecten van hersenletsel op de intelligentie en het globaal neurocognitief functioneren bij kinderen groter dan bij volwassenen. Blijkbaar verstoort het de ontwikkeling bij kinderen, en bij volwassenen niet (meer). In deel II van het proefschrift zien we vijf empirische studies gerapporteerd naar de neurocognitie en twee met behulp van beeldvormend onderzoek. We zien dat traumatisch hersenletsel vooral kan leiden tot schommelingen in de aandacht ('lapses of attention') waardoor het tempo van de visuele informatieverwerking vertraagt, de intelligentie daalt en gedragsproblemen (hyperactiviteit en impulsiviteit) toenemen. De analogie met ADHD is opvallend, waarbij aandachtsproblemen (omissiefouten) ook aan de wieg lijken te staan van hyperactief gedrag. We lezen ook dat traumatisch hersenletsel bij kinderen kan leiden tot een verslechtering van de integratie van zintuigelijke informatie uit meerdere modaliteiten (bijvoorbeeld beeld en geluid) door aantasting van de integriteit van de wittestofbanen. Dit heeft vervolgens weer een negatief effect heeft op de neurocognitie. In het hele proefschrift blijft de auteur oog houden voor de klinische praktijk. Zo oppert hij het gebruik van de Sensory Profile (vragenlijst voor ouders, die veel gebruikt wordt in autismediagnostiek) in de klinische praktijk om de zintuigelijke prikkelverwerking bij kinderen met traumatisch hersenletsel te meten.

Proefschriften

Traumatic Brain Injury in children: Impact on brain structure, neurocognition and behavior

Marsh Konigs, proefschrift Vrije Universiteit Amsterdam, december 2016, 342 pp.

Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2023 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 17, nr. 3, winter 2022

Neem een ABONNEMENT Laatste nummer Archief

Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie

Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.

Aanmelden

Boeken

Alles over psychische stoornissen
American Psychiatric Association
€ € 39,95
Meer informatie
Klinische kinderneuropsychologie
Hanna Swaab, Anke Bouma, Jos Hendriksen, Claudia König
€ 69,95
Meer informatie
Handboek neuropsychotherapie
Peter Smits, Rudolf Ponds, Niels Farenhorst, Marion Klaver, Renée Verbeek (red.)
€ 44,50
Meer informatie

Privacy policy

Algemene voorwaarden

© 2009-2023
Boom uitgevers Amsterdam

Redactieadres

WKZ Utrecht/UMC Utrecht

Huispostnummer KA.00.004.0

t.a.v. Monique van Schooneveld

Postbus 85090

3508 AB Utrecht

tvnp@uitgeverijboom.nl

Administratie

Boom uitgevers Amsterdam B.V.

Postbus 15970

1001 NL Amsterdam

Nederland

(020) 520 01 20

abonnementen@bua.nl