Cognitive patterns of paediatric epilepsy
Samenvatting
Iterson meende tijdens jarenlang onderzoek bij kinderen met epilepsie specifieke patronen (profielen) van cognitief (dis)functioneren te zien, maar dan vooral bij intra-individuele variaties in testscores. In vijf studies heeft zij dit nader onderzocht bij kinderen met epilepsie die voor neuropsychologisch onderzoek waren aangemeld. In enkele studies zijn gegevens van kinderen met andere ontwikkelingsstoornissen opgenomen en van gezonde kinderen. Cognitief functioneren werd bepaald aan de hand van de Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC-scores). Er bleek niet zomaar gesteld te kunnen worden dat er sprake is van verhoogde intra-individuele spreiding op subtestscores bij kinderen met epilepsie. Als de laesie links zat leek daar wel sprake van te zijn. In een vervolgstudie werd dit lateraliteitsaspect bevestigd. Een volgende studie liet zien dat kinderen met epilepsie vaker dan kinderen met ontwikkelingsstoornissen een significante verandering in IQ laten zien over een periode van twee jaar en dat blijkt vooral voor te komen bij het verbale IQ. Vervolgens bleek geen van de onderzochte epilepsiegerelateerde variabelen samen te hangen met deze IQ-veranderingen. Dit zou geïnterpreteerd kunnen worden als: epilepsie treft netwerken en niet zozeer specifieke gebieden. In de laatste studie is gekeken naar discrepantiescores (VIQ-PIQ) en het wel of niet hebben van comorbide stoornissen. Kinderen met alleen epilepsie lieten een hoger VIQ dan PIQ zien. Bij het hebben van een tweede stoornis veranderde het profiel: het patroon was afgevlakt als het om een leesstoornis ging en versterkt als het om een rekenstoornis ging.
Cognitive patterns of paediatric epilepsy
Loretta van Iterson, Universiteit van Amsterdam, oktober 2015, 214 pp.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden