Het openingsartikel is de bewerkte versie van de inaugurele rede van Renate de Groot die uitgesproken is op 12 mei 2017 ter aanvaarding van het ambt van hoogleraar Biopsychologie van Leren aan de Open Universiteit, Heerlen.

In het volgende artikel, van Bert Lenaert, Caroline van Heugten en Rudolf Ponds, wordt de Experience Sampling Methode (ESM) gepresenteerd. Dit is een nieuwe en voor veel zorgprofessionals nog onbekende mobile Health-meetmethode. Zie ook het gratis artikel.

Autismespectrumstoornis (ASS) en taalontwikkelingsstoornis (TOS) zijn twee ontwikkelingsstoornissen die gekenmerkt worden door tekortkomingen in communicatieve vaardigheden. Voor zowel ASS als TOS is geopperd dat een probleem in het impliciet leren ten grondslag ligt aan de moeizame ontwikkeling van communicatieve vaardigheden en dat hier mogelijk voor wordt gecompenseerd door het expliciete leersysteem. In het artikel hierover, van Fenny S. Zwart, Constance Th.W.M. Vissers, Roy P.C. Kessels en Joseph H.R. Maes, wordt besproken hoe impliciet leren wordt onderzocht en wat de bevindingen zijn bij ASS en TOS.

In de rubriek Casuïstiek twee bijdragen. De eerste is een persoonlijk relaas van een voorbijgaande globale amnesie van de hand van Han Diesfeldt en Herma Diesfeldt-Groenendijk. De tweede gaat over neuropsychologische diagnostiek bij niet-westerse migranten en is van Sanne Franzen, Esther van den Berg en Janne M. Papma.

In Klassiekers schrijft Paul Eling over de Strooptest.

In Boekbesprekingen en Boeksignalering komen tot slot diverse boeken aan de orde.