The academic brain: Social and cognitive development across adolescence
Samenvatting
Het onderzoek heeft zich eerst gericht op de overgang van de late kindertijd naar de vroege adolescentie (een longitudinale studie; tien en dertien jaar) en vervolgens op de overgang van late adolescentie (achttien tot negentien jaar) naar jonge volwassenheid (23 tot 25 jaar), in dit geval allemaal studenten geneeskunde. f MRI-gegevens werden gerelateerd aan maten voor sociale cognitie in de eerste studie en sociale cognitie en cognitieve controle in de vervolgstudies. In de eerste longitudinale studie werd gevonden dat gebieden betrokken bij sociaal inzicht in toenemende mate samenwerken (connectiviteit) bij het ouder worden. In de vervolgstudie bleek het maken van sociale oordelen over zichzelf of een studievriend niet te leiden tot veranderingen in fMRI-scores bij het ouder worden. Wel werden er geslachtseffecten gevonden. Vervolgens werd gevonden dat bij het mentaliseren er verschillende gebieden actief worden als gevraagd wordt naar het beoordelen van de emotie van zichzelf of van een ander en van gedrag van zichzelf of een ander. In een volgende studie werd een emotionele Stroop-taak gebruikt. Er werden geen effecten van leeftijd of geslacht gevonden. In de laatste studie werden een ‘go-no go’-taak en een emotionele en cognitieve Stroop gebruikt, en werd hersenactiviteit gemeten die de cognitieve controle representeert. Deze scores werden gecorreleerd aan tentamenuitslagen. Dit leverde een positief verband op voor activiteit in de dorsale anterieure cingulate cortex en scores op de emotionele Stroop.
The academic brain: Social and cognitive development across adolescence
Kim Veroude, proefschrift Vrije Universiteit Amsterdam, 26 november 2013, 132 pp.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden