MENU
  • Home
  • Actueel
    • Nieuws
  • Inhoud
    • Laatste nummer
    • Archief
    • Rubrieken
    • Artikelen
    • Casuïstiek
    • Instrumentarium
    • Klassiekers
    • Boekbesprekingen
    • Boeksignalering
  • Auteurs
    • Overzicht auteurs
    • Auteursrichtlijnen
    • Artikel indienen
    • Gebruik van artikelen
  • Abonnementen
    • Abonnement aanvragen
    • Proefabonnement
    • Voorwaarden en wijzigingen
  • Over TvNp
    • Redactie
    • Adverteren
    • Links
    • Contact
Inloggen
Inhoud
Inhoudsopgave jaargang 9 (2014) / nummer 1
PDF  

The academic brain: Social and cognitive development across adolescence

Paul Eling
16 maart 2017

Samenvatting

Het onderzoek heeft zich eerst gericht op de overgang van de late kindertijd naar de vroege adolescentie (een longitudinale studie; tien en dertien jaar) en vervolgens op de overgang van late adolescentie (achttien tot negentien jaar) naar jonge volwassenheid (23 tot 25 jaar), in dit geval allemaal studenten geneeskunde. f MRI-gegevens werden gerelateerd aan maten voor sociale cognitie in de eerste studie en sociale cognitie en cognitieve controle in de vervolgstudies. In de eerste longitudinale studie werd gevonden dat gebieden betrokken bij sociaal inzicht in toenemende mate samenwerken (connectiviteit) bij het ouder worden. In de vervolgstudie bleek het maken van sociale oordelen over zichzelf of een studievriend niet te leiden tot veranderingen in fMRI-scores bij het ouder worden. Wel werden er geslachtseffecten gevonden. Vervolgens werd gevonden dat bij het mentaliseren er verschillende gebieden actief worden als gevraagd wordt naar het beoordelen van de emotie van zichzelf of van een ander en van gedrag van zichzelf of een ander. In een volgende studie werd een emotionele Stroop-taak gebruikt. Er werden geen effecten van leeftijd of geslacht gevonden. In de laatste studie werden een ‘go-no go’-taak en een emotionele en cognitieve Stroop gebruikt, en werd hersenactiviteit gemeten die de cognitieve controle representeert. Deze scores werden gecorreleerd aan tentamenuitslagen. Dit leverde een positief verband op voor activiteit in de dorsale anterieure cingulate cortex en scores op de emotionele Stroop.

The academic brain: Social and cognitive development across adolescence

Kim Veroude, proefschrift Vrije Universiteit Amsterdam, 26 november 2013, 132 pp.

Vorige Inhoudsopgave Volgende
Twitter Facebook Linkedin
Delen Print PDF

© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Jaargang 20, nr. 1, voorjaar 2025

Neem een ABONNEMENT Laatste nummer Archief

Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie

Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.

Aanmelden

Boeken

Handboek neuropsychotherapie
Peter Smits, Rudolf Ponds, Niels Farenhorst, Marion Klaver, Renée Verbeek (red.)
€ 44,50
Meer informatie
Alles over psychische stoornissen
American Psychiatric Association
€ € 39,95
Meer informatie
Klinische kinderneuropsychologie
Hanna Swaab, Anke Bouma, Jos Hendriksen, Claudia König
€ 69,95
Meer informatie

Privacy policy

Algemene voorwaarden

© 2009-2025
Boom uitgevers Amsterdam

Redactieadres

Erasmus MC

Afdeling Neurologie, Nf-331

Postbus 2040

3000 CA Rotterdam

tvnp@uitgeverijboom.nl

Klantenservice

Boom uitgevers Amsterdam B.V.

Postbus 15970

1001 NL Amsterdam

Nederland

088-0301000

klantenservice@boom.nl