Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies:
Praktische strategieën voor thuis en op school.
Samenvatting
Beide auteurs hadden al eerder boeken over coaching gepubliceerd, maar dan gericht op kinderen met ADHD. Ze realiseerden zich dat coaching voor allerlei kinderen geschikt zou kunnen zijn. Het idee is dat tegenvallende schoolprestaties veroorzaakt worden door zwakke executieve functies: de kinderen zijn slim genoeg, maar hebben moeite met onthouden en organiseren. Na een inleiding over executieve functies volgt een uiteenzetting van het coachingmodel (onder andere inventariseren waar behoefte aan is, langetermijndoelen en wat je wel en niet moet doen) en aparte technieken voor het coachen van gevorderden. Er is een apart hoofdstuk gewijd aan het opzetten van een coachingsprogramma voor scholen (coaching van volwassenen, opleiden van coaches met medeleerlingen). In deel drie worden speciale toepassingen besproken. In vele bijlagen vindt de lezer tal van praktische hulpmiddelen (schema's, scoreformulieren).
Coachen van kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies:
Praktische strategieën voor thuis en op school.
Peg Dawson & Richard Guare
Amsterdam: Hogrefe, 2012
288 pagina's
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden