Wat is onbewust leren en waar gebruiken we het voor? Een kijkje in onderzoek naar de rol van impliciet leren bij autisme en taalontwikkelingsstoornis
Samenvatting
Autismespectrumstoornis (ASS) en taalontwikkelingsstoornis (TOS) zijn twee ontwikkelingsstoornissen die gekenmerkt worden door tekortkomingen in communicatieve vaardigheden. Normaal ontwikkelende kinderen verwerven deze vaardigheden grotendeels via impliciete leerprocessen, ofwel een automatische manier van leren die leidt tot onbewuste kennis. Voor zowel ASS als TOS is daarom geopperd dat een probleem in het impliciet leren ten grondslag ligt aan de moeizame ontwikkeling van communicatieve vaardigheden en dat hier mogelijk voor wordt gecompenseerd door het expliciete leersysteem. In dit artikel bespreken wij hoe impliciet leren wordt onderzocht en wat de bevindingen zijn bij ASS en TOS. Wij concluderen dat bij ASS het impliciete leersysteem intact lijkt, maar dat er desalniettemin een neiging lijkt te zijn om het expliciete leersysteem te gebruiken. Bij TOS lijkt het impliciete leersysteem echter niet intact, en dit maakt een gebruik van het expliciete leersysteem noodzakelijk.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
ISSN 1871-1391
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Nieuwsbrief Boom Psychologie & Psychiatrie
Meld u nu aan en ontvang maandelijks de nieuwsbrief van Boom Psychologie & Psychiatrie met aantrekkelijke aanbiedingen en de nieuwe uitgaven.
Aanmelden